مقالات

بهترین حسابداران و مدیران مالی

حسابداران و مدیران مالی رگ حیاتی هر سازمان یا کسب و کار بوده و فعالیت های اقتصادی شرکت ها را سر و سامان می دهند. آنها تمامی اطلاعات و داده های مالی شرکت را تنظیم کرده و جزئیات سوابق مالی را بدون خطا و کاملا به روز گردآوری می نمایند. تجزیه و تحلیل صورت های مالی اعم از صورت درآمد، صورت وجوه نقدی، صورت سرمایه و ترازنامه بر عهده مدیران مالی شرکت است. مدیران مالی علاوه بر تحلیل صورت های مالی، وظیفه بودجه بندی وجوه نقد، پیش بینی حساب های مختلف، مقایسه منابع مالی شرکت با هزینه های جاری و تصمیم به سرمایه گذاری در بخش های سودآور را بر عهده دارند. مدیران مالی برای تحلیل های درست مالی باید از دانش و علم کافی در زمینه امور مالی و تاثیر آن بر رشد و پیشرفت یک شرکت برخوردار باشند.

مهارت های مورد نیاز حسابداران و مدیران مالی

حسابداران و مدیران مالی موفق دارای مهارت های پایه زیر هستند:

  • مهارت های تحلیلی
  • اطلاع از ارزش به روز پول
  • آشنایی با تکنولوژی های مدرن و برنامه های کامپیوتری
  • مهارت های ارتباطی
  • مهارت های عددی
  • توانایی سرمایه گذاری های متنوع
  • توانایی پیش بینی آینده امور مالی
  • تصمیم گیری سریع و بی وقفه
  • کار در محیطی ساختار یافته و منظم
  • تجزیه و تحلیل فاکتورهای غیر مالی موثر

مهارت های تحلیلی حسابداران و مدیران مالی

در صورتی که رویکردها و تصمیمات مالی بدون تحلیل های مالی اتخاذ شود، گویی سنگی در چاه تاریک انداخته شده است. برای تصمیمات مالی مفید و اثرگذار باید تجزیه و تحلیلی از داده ها و اطلاعات ریز و درشت حسابداری موجود باشد. با تجزیه و تحلیل های مالی، مدیران مالی می توانند، نتایج مالی یک کسب و کار را درک کرده و شفاف سازی کنند.

حسابداران و مدیران مالی

بهترین حسابداران و مدیران مالی

اطلاع از ارزش به روز پول

ارزش زمانی پول یکی از فاکتورهای مهم در تصمیمات مالی و سرمایه گذاری یک شرکت است. با استفاده از این مفهوم حسابداران و مدیران مالی ارزش فعلی و ارزش آتی یک وجه را محاسبه می کنند. از این رو مدیران مالی باید درک درستی از ارزش زمانی پول برای تطبیق با سرمایه گذاری های شرکت و یا گزینه های تامین مالی کسب و کار داشته باشند.

آشنایی با تکنولوژی های مدرن و برنامه های کامپیوتری

در گذشته حسابداری محدود به تنظیم اسناد حسابداری دستی و نوشتن دفاتر معین، کل و روزنامه بود و مدت زمان زیادی صرف این کار می شد.  اما هم اکنون دوره حسابداری نوشتاری و دستی به پایان رسیده است و فناوری های به روز کار را آسان کرده اند. با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری حسابداری، تجزیه و تحلیل و گرفتن صورت های مالی در مدتی کوتاه و بدون خطا انجام می گردد. افزون بر نرم افزارهای حسابداری، حسابداران موفق با نرم افزارهایی مانند اکسل، SPSS و STATA آشنا هستند. آنها می دانند، چگونه از این نرم افزارها استفاده کرده و نتایج حاصل را تفسیر کنند.

 مهارت های ارتباطی

حسابداران و مدیران مالی برای تجزیه و تحلیل های مالی شرکت، نیاز به جمع آوری اطلاعات مالی از بخش های مختلف شرکت دارند. آنها باید دارای مهارت های ارتباطی مناسب بوده و توانایی دریافت به جا و صحیح اطلاعات از بخش های مختلف شرکت را داشته باشند. از آن جایی که حسابداری، دانش دقیقی است، حسابداران خوب در برقراری ارتباط با صدای واضح مهارت دارند. مدیران مالی سوالات را به صورت طبقه بندی شده از مدیران بخش های مربوطه با رعایت احترام می پرسند.

حسابداران و مدیران مالیبهترین حسابداران و مدیران مالی

مهارت های عددی

 یکی دیگر از ویژگی های حسابداران و مدیران مالی موفق، مهارت و توانایی بالا در محاسبات عددی است. برای وارد کردن اطلاعات و اخذ گزارشات و صورت های مالی از اعداد و ارقام استفاده می کنیم، بنابراین مهارت محاسبه و درک متغیرهای عددی لازمه حسابداری موفق است. توانایی در خرد کردن اعداد و محاسبات دقیق مالی چیزی است که یک حسابدار موفق در آن تبحر خاصی دارد. او می داند که مهم ترین بخش حسابداری، تسلط عددی و حل دقیق مسائل سخت و پیچیده است.

 توانایی سرمایه گذاری های متنوع

یکی از مهم ترین وظایف مدیران مالی، یافتن بهترین فرصت های سرمایه گذاری برای رشد شرکت است. می دانید که متنوع بودن سرمایه گذاری ها باعث بالا رفتن بازده یک شرکت می شود. مدیران مالی موفق، توانایی تجزیه و تحلیل بازار و شناسایی فرصت های بهینه را دارا هستند.

 توانایی پیش بینی آینده امور مالی

پیش بینی آینده یکی از اقدامات مهمی است که حسابداران و مدیران مالی انجام می دهند. پیش بینی در مورد تامین منابع مالی جدید و سرمایه گذاری با در نظر گرفتن چشم اندازهای اقتصادی و رکود های آتی تنها توسط مدیران مالی موفق انجام می شود. افزون بر آن پیش بینی کلی رشد صنعت در کشور نیز از مواردی است که مدیران مالی موفق به آن اهتمام می ورزند.

حسابداران و مدیران مالی

بهترین حسابداران و مدیران مالی

تصمیم گیری سریع و بی وقفه

گاهی کسب درآمد هنگفت در گرو تصمیم گیری سریع و سرمایه گذاری در پروژه های پر خطر است. این نوع تصمیم گیری ها فقط توسط مدیران مالی جسور انجام می شود. مدیران مالی خوب، تصمیم گیری های سریعی در مواقع حساس داشته و در اکثر موارد پیروز میدان هستند.

کار در محیطی ساختار یافته و منظم

فضای کاری منظم و تکنیک های مدیریت زمان از مهارت های حسابداران است. آن ها با محیط ساختار یافته، فرآیندهای تکراری و قوانین و مقررات سخت گیرانه مشکلی ندارند زیرا می دانند، نظم در محیط و کار، لازمه این شغل است. با این که محیط کار آن ها، یک محیط خشک تلقی می شود، اما سرشار از ایده های نو در برخورد با مشکلات مالی هستند. ذهن کنجکاو حسابداران خوب، تغییرات را پذیرفته و همیشه به دنبال یادگیری بیشتر هستند.

تجزیه و تحلیل فاکتورهای غیر مالی موثر

اگرچه در بیشتر مواقع حسابداران و مدیران مالی با داده های کمی سر و کار دارند، اما داده های کیفی نیز می توانند، کمک کننده باشند. برخی از فاکتورهای غیر مالی، تاثیر زیادی بر گزینه های سرمایه گذاری و منابع مالی شرکت دارند. از این رو مهارت تحلیل های کمی و کیفی به طور همزمان می توانند، برگ برنده مدیران مالی در کسب و کار باشند.

حسابداران و مدیران مالی

بهترین حسابداران و مدیران مالی

مدرک تحصیلی حسابداران و مدیران مالی

همه افراد نمی توانند، مدیر مالی شوند. برای تبدیل شدن به یک حسابدار و مدیر مالی باید تمامی مفاهیم و ایده های لازم را در زمینه امور مالی آموزش دیده باشید. اغلب حسابداران و مدیران مالی فارغ التحصیل رشته اقتصاد، حسابداری، مدیریت مالی و سایر گرایش های آن از جمله مدیریت بازرگانی، صنعتی و دولتی می باشند. اما امروزه بسیاری از افراد برای بهره مندی از دانش روز، رشته های مالی MBA و BBA را ترجیح می دهند.

ویژگی های حسابداران و مدیران مالی موفق چیست؟

حسابداران و مدیران مالی موفق باید مشاورانی با سواد و قابل اعتماد باشند. اما در بسیاری از کسب و کارها نقش آینده نگری و قدرت تحلیل آنها فراموش شده و تنها بر کارهایی مانند تسلیم اظهارنامه مالیاتی متمرکز می شوند. کارایی و ارتباط موثر با حسابداران و مشورت با آنها در موفقیت کسب و کارها نقش کلیدی دارد.

حسابداران خوب، فقط به محاسبات و اعداد و ارقام نمی پردازند. یک حسابدار خوب، فردی است که علاوه بر این که کتاب های حسابداری را خوانده است، شریک تجاری شرکت در طولانی مدت خواهد بود. او به شرکت و کسب و کار کمک می کند که عملکرد مالی را زیر نظر گرفته و به سمت جلو گام بردارد. حسابداران موفق، انعطاف پذیر هستند و درک خوبی از کسب و کارهای مختلف دارند بنابراین می توانند، استراتژی های مالی متناسب و مختص به هر کسب و کار را اتخاذ کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


پنج − 1 =